Diagnose
OBD is een afkorting voor On Board Diagnostics. OBD heeft zowel een regelende werking als een diagnostische taak. Via een OBD systeem kan er een storing in de auto opgespoord worden door deze uit te lezen met een diagnose-testkast. De storingscode kan worden opgezocht op de OBD Foutcodelijst mits deze code niet merk specifiek is. Bezoek onze website via deze link waar veel inhoudelijke informatie is te vinden over de mogelijkheden en onze andere diensten.
OBD 1
De OBD 1 is het eerste systeem dat ontwikkeld is door GM (General Motors). Het werd in 1980 geïntroduceerd en in 1988 voor het eerste in de VS gebruikt. Het hoofddoel van dit systeem was hoofdzakelijk om de emissie uitstootwaarde te beperken. Het systeem was ervoor om zelf defecten en afwijkingen op te sporen, waardoor de schadelijke uitstoot beperkt werd. De bestuurder van de auto werd door middel van het MIL op de fout gewezen en diende het probleem zo snel mogelijk te verhelpen. Alle voertuigen die vanaf 1991 werden geproduceerd, moesten worden uitgevoerd met OBD 1. De eerste versies van onder andere Opel en Volvo maakte gebruik van een knippercode. Andere merken ontwikkelden hun eigen stekker met hun eigen foutcodes. Voor OBD1 waren geen richtlijnen, wat vanaf OBD2 wel het geval is.
Bij de eerste generatie van OBD1 dient de monteur de knippercode uit te lezen om de storingscode te bepalen. Vaak moet er wel een handeling worden verricht om het knipperen tot stand te brengen. De handeling bestaat uit of het in elkaar klikken van twee losse stekkertjes in de motorruimte of interieur. Ook kan het knipperen tot stand gebracht worden door het doorverbinden van twee aansluitingen in een stekker, wederom in de motorruimte of in het interieur.
OBD2 en EOBD
In 1996 werd OBD2 ingevoerd. Vanaf 2004 werd OBD in Europa verplicht gesteld. In Amerika blijft dit OBD2 heten en de Europese variant wordt EOBD genoemd. Het is op een paar aanpassingen zeer gelijk aan elkaar. Bij OBD is het niet verplicht om de EVAP controle (lekkage van schadelijke benzinedampen) uit te voeren, terwijl dit in Amerika wel verplicht is. Auto’s vanaf 2008 hebben verplicht OBD2 en EOBD met CAN bus communicatie.
EOBD is verplicht voor de aandrijflijn van alle voertuigen en staat los van de merk specifieke diagnose. De EOBD controleert middels het motor management systeem, constant alle systemen en signaleert wanneer de werkelijke uitstoot anderhalf keer de uitstoot van de typegoedkeuring is. Het MIL zal niet direct gaan branden, maar het systeem slaat de storing wel op. Wanneer er een tweede rit wordt gemaakt onder dezelfde omstandigheden en de uitstoot weer anderhalf keer zo hoog als dat maximaal voorgeschreven is, gaat het MIL wel branden. De berijder wordt er dan op geattendeerd dat er een storing in het motormanagement aanwezig is. Wanneer de auto vervolgens uitgelezen wordt, verschijnt er een foutcode op het uitleesapparaat. Deze code wordt in de vaktermen ook wel een DTC (Diagnostic Trouble Code) genoemd.
Uitlezen en wissen van het storingsgeheugen
Een auto kan met behulp van een diagnoseapparaat uitgelezen worden. Deze dient op de OBD2 aansluiting in het interieur van het voertuig aangesloten te worden. Het diagnoseapparaat maakt vervolgens verbinding met onder andere de gateway. Deze OBD2 aansluiting bevindt zich meestal in de buurt van de bestuurdersstoel onder het dashboard of in het middenconsole. Er dient een speciale OBD2 kabel op de stekkeraansluiting aangesloten te worden. Nadat de laptop verbonden is met de leeskop en de kabel, kan het diagnoseprogramma gestart worden. Eerst dienen enkele voertuiggegevens ingevoerd te worden, zoals; het merk, model, bouwjaar, etc.
Deskundige monteurs
In plaats van eerst onnodig onderdelen te vervangen dringen wij direct door tot de kern van het probleem. Met behulp van onze specialistische meetapparatuur wordt uw auto doorgelicht op mogelijke defecten. Onze vakbekwame monteurs zien aan de hand van de meetresultaten vaak snel welk onderdeel van uw auto de storing veroorzaakt. Vervolgens adviseren wij u over de mogelijkheden om de storing te verhelpen en de kosten die daarbij komen kijken.
EAF Auto’s
Met de OBD diagnose apparatuur van EAF Auto’s kunt u eenvoudig en veilig uw auto uitlezen. In de communicatie tussen de auto en het diagnosesysteem kan er namelijk alleen worden uitgelezen, maar u kunt geen aanpassingen doorvoeren in de software van de auto. Het is daarom niet mogelijk om tijdens het uitlezen van de auto per ongeluk iets permanent te wijzigen. Er kunnen nooit gevaarlijke situaties ontstaan. Met de diagnosesystemen die in categorie professioneel zijn ingedeeld kunnen wel aanpassingen worden gedaan aan het voertuig.
Voor vragen of meer informatie kunt u ten alle tijden gerust contact met ons opnemen.